Renato Rizzi + Andrea Tagliapietra Wonder threshold. Piazzale Roma, Venice

Professor
Renato Rizzi [IUAV], Andrea Tagliapietra [IT]

Venezia, 02/09/2011 - Inaugurazione Nuovo Piazzale Roma - panoramiche  ©Marco Sabadin/Vision

EN // The program of the WS concerns the re-design of Piazzale Roma: the entrance to Venice from West. The two main themes, “Venice” and “the Western Gate”, will have for common denominator the third theme: “Experience.” The latter will be developed in five lessons, as scheduled. In addition, as a contribution to the three design themes, at the beginning of each of the three weeks of the WS, a musical work of the Estonian composer Arvo Pärt will be heard.

1st week. Fur Alina. 1976
2nd week. Spiegel im Spiegel. 1978
3rd week. Hymn to a big city. 1984

Beginning of the WS: Monday, June 29th, general presentation and organization of the work.

1 – Tuesday, June 30th. First week

Why it’s important to talk of “experience” in architecture.

a – the limit as overcoming

b – the limit as orientation

(Venice “lumen orientale”: Byzantium / Bessarione)

2 – Friday, July 3rd

Why contemporary thought says that you can not get “experience”:

a – technological stunning

b – “experience” as knowledge

(Experience-Experiment)

3 – (date to be announced) Second week

In which sense, “experience” is knowledge:

a – the knowledge of the universal

versus

b – the knowledge of the individual (pain / salvation)

4 – (date to be determined)

Theory of “experience” by Walter Benjamin.

a – poverty / wealth

bErlebnis / Erfahrung

(Asymbolia-Symbolic)

5 – (date to be announced) Third Week

“Experience” as a whole and democracy.

a – deprivation of ”experience”, loss of totality

b – deprivation of “experience”, statement of totalitarianism

(Space = totalitarianism: acceleration and overcoming)

(Place = totality: orientation of patience)


IT // Il programma del WS riguarda la riprogettazione di Piazzale Roma: l’ingresso da occidente. I due temi principali, “Venezia” e “la Porta Occidentale”, avranno per denominatore comune un terzo tema: “l’Esperienza”. Quest’ultimo verrà elaborato in cinque lezioni, come da programma. Inoltre, a contributo dei tre temi progettuali, all’inizio di ciascuna delle tre settimane del laboratorio verrà ascoltata un opera musicale del compositore estone Arvo Pärt.

1a settimana. Für Alina. 1976
2a settimana. Spiegel im Spiegel. 1978
3a settimana. Hymn to a big city. 1984

Inizio WS: lunedì 29 giugno, presentazione generale e organizzazione del lavoro.

1 – martedì 30 giugno. Prima settimana

Perché è importante parlare di “esperienza” in architettura.

a – il limite come oltrepassamento

b – il limite come orientamento

(Venezia “lumen orientale”: Bisanzio/Bessarione)

2 – venerdì 3 luglio

Perché il pensiero contemporaneo afferma che non è più possibile fare “esperienza”:

a – lo stordimento tecnologico

b – “esperienza” come sapere

(esperienza-esperimento)

3 – (data da definire) Seconda settimana

In che senso l'”esperienza” è sapere:

a – il sapere dell’universale

versus

b – il sapere dell’individuale (la totalità dolore/ salvezza)

4 – (data da definire)

Teoria dell'”esperienza” di Walter Benjamin.

a – povertà/ricchezza

bErlebnis/Erfahrung

(asimbolia-simbolico)

5 – (data da definire) Terza settimana

“Esperienza” come totalità e democrazia.

a – privazione dell'”esperienza”, perdita della totalità

b – privazione dell'”esperienza”, affermazione del totalitarismo

(spazio = totalitarismo: accelerazione e oltrepassamento)

(luogo = totalità: orientamento della pazienza)

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